Valóban túledzetted magad?


tuledzes-privategymhuA túledzés egy olyan fogalom, amivel gyakran ijesztgetik az edzeni vágyókat, ám a valóságban sokkal ritkábban következik be, mint amennyire fenyegetnek vele. Ahhoz, hogy túledzd magadat, először is edzeni kellene. Ha hetente háromszor másfél órát edzel, akkor valószínűleg ez nem fog bekövetkezni, viszont fejlődni már ennyi edzéssel is tudsz. Valójában nagyon nehéz meghatározni, hogy mi az a terhelés, ami már sok, és megakadályozza a fejlődésünket.

Egyes edzett emberek simán letolnak heti hat mésfél-két órás edzést, bár itt nem az időtartam számít igazán, hanem az intenzitás, a terhelés mértéke, amit ezalatt kap a szervezet. Az élsportolók felészülésük egyes időszakaiban napi két-három edzést is végigcsinálnak, bár van olyan is, amikor egyhetes szünetet tartanak. 

Szóval ha úgy érzed, hogy a heti három edzés után nem elég az egy nap regeneráció, akkor vagy nagyon gyatra az állóképességed és az erőnléted, vagy a terhelés túl nagy. Az izomláz önmagában nem jelent túledzettséget, csak azt, hogy az izmokat nem megszokott terhelésnek tetted ki. Heti egyszer-kétszer itt-ott előfordulhat anélkül, hogy a túledzettség veszélye fenyegetne. Sőt, ha soha sincs izomlázad, akkor valószínűleg statikus terhelést adsz az izmaidnak, amihez gyorsan adaptálódnak és nem fejlődnek igazán.

De ha edzésfüggő lettél, és napi két-három órát edzel, esetleg pihenőnap nélkül, nem viszel be elég tápanyagot és nem alszol eleget, illetve mindenféle edzés előtti pörgetőkket sokkolod a szívedet, ahelyett, hogy kipihennéd magadat, akkor bizony beleszaladhatsz a túledzésbe.

Ilyenkor az izmok és az idegrendszered nem igazán alkalmasak arra, hogy befogadják a következő terhelésadagot, és vagy a teljesítményed lesz szokatlanul gyenge, vagy a helyes végrehajtás marad el. Természetesen ilyenkor megnő a sárülésveszély, mert a szervezet így tud egy kis pihenőidőt kikényszeríteni magának. De az is előfordulhat, hogy az immunrendszered gyengül le, és megkapsz valamilyen fertőzést, vagy éppen az emésztésed borul fel. Ha nem alszol napi 7-8 órát, akkor nagyon hamar el fog jönni a pont, amikor már nem élvezed az edzést, csak vonszolod magadat, és kiégsz, elmegy a motivációd.

A túledzettség valódi jelei: letargia, nincs kedved edzeni, vagy éppen nagyon lelkes vagy rá, de az első szett után érzed, hogy a szokásos teljesítménynek csak a fele megy. Ha túl fáradt vagy, akkor aludni sem tudsz megfelelően, mert az idegrendszered túlzottan feszült. Ha rendszeresen méred az ébredési pulzusodat, akkor annak növekedéséből is következtethetsz a túledzettség tényére. Illetve ha szoktad tesztelni a fogáserődet, az is kiválóan mutatja az egész szervezet adott napi terhelhetőségi szintjét.

Ha szeretnél hatékonyan, de mégis biztonságosan edzést végezni, csatlakozz csoportos edzéseimhez hétőn és pénteken a BSK Cross Fightban, ha nem jó az időpont, gyere személyi edzésre! Jelentkezz bátran!

A *-al jelölt mezők megadása kötelező!

Név *

Email cím *

Telefonszám *

Mire jelentkezel? *

Megjegyzés

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.