Van-e értelme meghalásig edzeni?


tuledzes-edzes-tulterheles-privategymhuSok edző és még több sportkedvelő úgy gondolja, hogy az edzés csak akkor ért valamit, ha brutálisan szétküldted magadat, és négykézláb kúszol haza az edzőteremből. A szakértők azonban azt mondják, hogy ennek nem sok értelme van, mert nem fog fejlődni a teljesítményed tőle semmilyen téren.

A túledzés, vagyis az edzés-túlterhelés valójában sokk, illetve stressz a szervezet számára, ami általában azzal jár, hogy az edzés második felében vagy a sorozatok végén már nem vagy képes helyes formával végrehajtani a gyakorlatokat, mert a központi idegrendszered átkapcsol túlélő üzemmódba. Ilyenkor természetesen megnő a sérülésveszély, illetve nem következik be a szuperkompenzáció, vagyis legközelebb sem fog könnyebben menni ugyanaz a feladat. Ehelyett két-három napig mozdulni sem tudsz az izomláztól és nem leszel képes normális edzésmunkát végezni. 

Amikor a sokk hatása elmúlt, a testednek újra kell tanulnia szinte mindent, és a legközelebbi, hasonlóan intenzív ingerre már úgy fog reagálni, hogy eleve elkezdi visszafogni a teljesítményt. Egy jó edző tehát úgy terhel, hogy megkerülje a szervezet adaptációját, de nem terheli túl.

A hozzáértő sportolók tehát eleve kerülik a “Brutál Beast Mode” edzéseket, legfeljebb versenyen mennek el a végsőkig. Az ilyen meghalós edzéseket elsősorban a kezdők szeretik, akik nagy elhatározással azonnal meg akarják hódítani a világot és behozni az elmúlt húsz év tespedését. Viszont mivel nincs állóképességük, egykettőre meg is fognak halni edzés közben, az idegrendszerük pedig vészüzemmódra kapcsol, amiben a mozgástanulás sem működik. Illetve azok szoktak még ilyen edzésekre vágyni, akik exorexiásak, vagyis edzésfüggőségben szenvednek, és valamiért edzés közben akarják levezekelni a világ bűneit. Ez sem egy egészséges hozzáállás a sporthoz, ki kell deríteni, hogy mit kompenzálsz vele.

Tehát néhány jótanács:

1. Eddz rendszeresen, ne időnként “Beast Mode”-ban.
2. Légy türelmes és kitartó, Róma sem egy nap alatt épült!
3. Fejlődni akarj és ne meghalni!

Ha szeretnél hatékonyan, de mégis biztonságosan edzést végezni, csatlakozz csoportos edzéseimhez hétőn és pénteken a BSK Cross Fightban, ha nem jó az időpont, gyere személyi edzésre! Jelentkezz bátran!

A *-al jelölt mezők megadása kötelező!

Név *

Email cím *

Telefonszám *

Mire jelentkezel? *

Megjegyzés

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.